fbpx
>>

Feeling like home at work


Feeling Home At Work

Soms liggen we er ‘s nachts van wakker.
Vaak denken we er aan.
En altijd spookt het door ons hoofd bij het inrichten van een kantoor.
Uw comfort, uw ‘goed gevoel’.

We vertellen vast niks nieuws als we beweren dat steeds meer onderzoeken aantonen dat werknemers productiever zijn wanneer ze zich goed voelen, wanneer ze zich ‘thuis’ voelen. Thuiswerk wint daardoor almaar meer aan populariteit. Maar dat is niet altijd mogelijk. Wat wel kan, is op kantoor een huiselijk sfeer creëren waarin het personeel zich alsnog thuis voelt. Uiteraard mag het ook weer niet te gezellig worden. Het kantoor blijft een werkplek, geen tweede huiskamer. Hoe pak je dit dan het beste aan?

Psychologen Alexander Haslam hebben vier types inrichting tegen elkaar afgezet. Door te monitoren hoe effectief de deelnemers werkten, trokken zij conclusies. Ze vertrokken van vier soorten werkplek.

The lean office: een afgelijnde indeling en een zeer statische kantooromgeving, waar werknemers de hele dag verankerd aan één werkplek op één afdeling zitten. Er staan alle essentiële spullen, maar niks meer.
The enriched office: waarin je een aantal vooraf neergezette plantjes en posters kunt vinden, misschien een whiteboard en nog wat kleurrijke kussens hier en daar.
The empowered office: waarin de werknemers zelf mochten meedenken over de inrichting, wat resulteert in een ‘kantoor op maat’. 
The disempowered office: waarin de werkgevers de veranderingen van de werknemers weer terugdraaiden.

Het resultaat? Enriched en empowered presteert duidelijk beter.
Werknemers voelen zich comfortabeler, hebben minder stress en de communicatie verbetert. Bovendien stelt een gemoedelijke en uitnodigende omgeving ook je klanten meer op hun gemak. De mogelijkheid om in een gezellige ruimte een (in)formeel gesprek te voeren, schept al snel een band.

Het spreekt voor zich dat wij bij Benofice liefst all the way gaan en opteren voor een ’empowered office’, de werknemers betrekken in het proces dus. Maar thuis voor de een is niet hetzelfde als thuis voor de ander, zegt u. Dat klopt, doch er zijn bepaalde punten die voor iedereen gelden. Het doel is juist om een sfeer te creëren die niet alleen bij de identiteit van het bedrijf past maar ook bij het personeel.

Dit begint makkelijk door het toevoegen van visuals, planten en accessoires. Je kan wat kleur in het interieur brengen en meubels toevoegen die niet misstaan in een huiskamer, zoals een grote bank en een tapijt. Maar het echte werk ligt in het scheppen van aangename werkplekken en vooral: ontmoetingsplekken.

De statische bedrijven van weleer waarin een duidelijke hiërarchie heerste, zijn anno 2020 geëvolueerd tot een netwerk waarin alle werknemers onderling verbonden zijn. Dit vraagt om een dynamische inrichting van uw kantoor, een ‘living office‘. Binnen het kantoor bevinden zich verschillende faciliteiten die elk voor specifieke taken op hun manier best geschikt zijn. Het bijzondere eraan is, dat naar gelang de behoefte, de opstelling kan aangepast worden. Je vindt in een ‘living office‘ zowel vaste als flexwerkplekken, zit-sta bureau’s, een variatie van beschutte werkplekken en open ruimtes, een diversiteit van kleinere vergaderruimtes en zelfs een afgesloten office cube voor totale privacy behoort tot de mogelijkheden. Kortom, het is een totaalconcept.

Sommige bedrijven gaan nog een stap verder en verruimen het kantoor voorbij de werksfeer door bijvoorbeeld een ontspanningsruimte toe te voegen of een volledig ingerichte keuken. Hoe meer een werkgever zich op zijn gemak voelt, hoe productiever hij wordt. Meer zelfs, huiselijkheid beïnvloedt ook zijn gewilligheid tot overwerken. Onderzoekers namen onder andere de kantoren van Facebook en Uber als voorbeeld om te achterhalen wat de invloed van een huiselijke sfeer op de bereidheid van overwerken is. En wat bleek? Bijna 80 procent van de werknemers heeft geen problemen met 1 tot 2 uur overwerken wanneer de setting binnen een huiselijke sfeer is.

Waar wacht u nog op? Het team van Benofice staat paraat om samen met u het droomkantoor van u en uw medewerkers te realiseren. Maar voor we eraan beginnen: niet boos zijn als uw werknemers straks liever bij u blijven dan naar huis te gaan.