fbpx
>>

Het nieuwe normaal


Nu ons openbaar leven stilaan weer vorm aanneemt, de meeste kantoren als vanouds hun diensten aanbieden en mondmaskers routineus worden opgezet, spreken we allemaal van ‘het nieuwe normaal’. Er was een tijd dat nieuw en normaal niet echt als compatibel beschouwd werden. Maar vandaag ligt dat anders.

Vandaag omarmen we verscheidenheid om onze samenleving terug op te bouwen. Daarvoor moeten een aantal  vanzelfsprekendheden bijgestuurd worden. Creatief zijn, is hiervoor de boodschap. Wat ooit gangbaar was, is dat nu niet meer.

Ruimte voor nieuwe ideeën

Alles is net dat tikkeltje anders. Dit gewoon aanvaarden kan het verschil maken om nieuwe ideeën te laten ontluiken. Sommige aanpassingen lijken nog een beetje vreemd, maar over een tijdje denken we daar misschien ‘anders’ over, zijn ze ‘het nieuwe normaal’. Immers, de mens is een veerkrachtig wezen. Doorheen de geschiedenis wist het mensdom zich steeds weer aan te passen aan diverse veranderingen: biologische, natuurkundige, meteorologische, etc… Het bijstellen van onze kantooromgeving en het anders invullen van de werkuren, zijn daarmee vergeleken een peuleschil.

Mensen op de eerste plaats

Niet iedereen zal zoals voorheen terug op zijn vertrouwde plek op kantoor zitten. Overvolle liften zijn bijvoorbeeld verleden tijd, net als handen schudden. U passeert misschien wel een lichaamstemperatuurmeter bij het betreden van het gebouw. Naast de fysieke aanpassingen die u ongetwijfeld al deed, – met wellicht de uniek flexibele plexiwanden van Benofice – kan het ook raadzaam zijn om de werkuren anders in te vullen. Moet iedereen nog elke dag op dezelfde tijd op kantoor zijn of kunnen gespreide uren en thuiswerk ook? Dergelijke beslissingen worden uiteraard best in overleg genomen. Met een beetje inspraak voelt elke werkgever zich meer gewaardeerd en gelukkiger wat leidt tot meer productiviteit. Een werkomgeving bestaat maar door de mensen die er werken.

Bouwen aan de toekomst

Uiteindelijk is er geen heiligmakende formule. De componenten van elke werkomgeving: plaats, werkgever, werknemers, product,…vormen een unieke mix. Enkel door gezamenlijk na te denken over de nieuwe kansen en mogelijkheden die zich nu – weliswaar een beetje kwaadschiks – aanbieden, kan er gebouwd worden aan een toekomst voor iedereen.